MNRI® – Reflexintegratie

Dat is een hele mond vol, maar wat houdt het precies in? Ieder mens wordt geboren met bepaalde automatische, reflexmatige bewegingen, ook wel primaire reflexen genoemd. De meeste van deze primaire reflexen zijn al zichtbaar in de baarmoeder vanaf de 11e week. Het zijn reacties op prikkels vanuit ons reptielenbrein, de hersenstam. De automatische bewegingen vormen de basis van de verdere ontwikkeling van onze hersenen. Een aantal van deze reflexen worden tijdens de geboorte ingezet, zoals de Spinale Galant om de draaiing in het geboortekanaal te maken. De weeën prikkelen de rug, de heupen gaan bewegen en dit helpt het kindje mee om zich naar buiten te werken.

In het begin van ons leven zetten we deze reflexen onbewust in om onszelf te beschermen en om te overleven. We kunnen immers nog geen bewust gecontroleerde bewegingen maken.

Denk hierbij aan bv. de zuigreflex: wanneer de baby aan de wang of mond wordt aangeraakt (prikkel) draait hij/zij het hoofd in de richting van de aanraking om de tepel te zoeken. De zuigreflex zorgt er voor dat de baby de tepel in zijn/haar mond neemt en gaat zuigen. Voeding is noodzakelijk om te kunnen overleven.

Gaandeweg ontwikkelen de primaire reflexen zich naar meer doelgerichte bewegingen en bewust handelen. Deze ontwikkeling gaat volgens een vast patroon. Door het steeds herhalen van de basisbewegingen zal het zenuwstelsel gaan rijpen. De hogere hersenfuncties gaan de bewegingen overnemen waardoor ze worden geautomatiseerd. De primaire reflexen worden geïntegreerd en daarmee wordt de volgende stap in de ontwikkeling mogelijk. Denk hierbij aan het proces van liggen naar rollen, hoofd optillen, buik schuiven, tijgeren, kruipen, staan, lopen en rennen.

Landau Reflex: Wanneer de baby op de buik ligt en het hoofd optilt, gaan de armen, borst en benen ook omhoog. Dit verhoogt de spierspanning in het lichaam, vooral in de nek- en rompspieren. Deze reflex is belangrijk voor een goed zicht en draagt bij aan de concentratie.

Tonische Labyrint Reflex: Zorgt voor evenwicht en spierspanning. Als de baby omhoog kijkt, blijven armen en benen gestrekt doordat de spierspanning hoger wordt. Kijkt de baby weer naar beneden, dan buigen armen en benen doordat de spierspanning minder wordt. Deze reflex is belangrijk voor evenwicht en grove motoriek.

Daarnaast spelen levenslange reflexen een belangrijke rol in ons dagelijks handelen en functioneren. Zoals bijvoorbeeld de hoofrechtingsreflex. Wanneer deze niet goed geïntegreerd is kan het onder andere voor wagenziekte zorgen. Of als je moeite hebt met je hoofd rechtop houden kun je problemen hebben met het fixeren van je ogen op een bepaald punt. Dit kan vervolgens weer zorgen voor leesproblemen. Levenslange reflexen zorgen ook voor stabiliteit en een goed evenwicht. Wanneer dat uit balans is kan dat voor de nodige uitdagingen zorgen.

Wanneer er problemen zijn tijdens de zwangerschap, geboorte en/of na de geboorte, kunnen reflexen niet goed ontwikkelen en tot volle rijping komen. Ze blijven dan geheel of gedeeltelijk actief. Het kind blijft dan reflexmatig op bepaalde prikkels reageren. Nemen we als voorbeeld de ATNR (Asymmetrische Tonische Nek Reflex). Wanneer de baby het hoofdje naar een zijkant draait zullen de arm en het been aan diezelfde zijde zich strekken, waarbij de hand zich opent. De arm en het been aan de andere zijde buigen zich. Wanneer deze reflex actief blijft kan het kind hiermee problemen krijgen met bijvoorbeeld het schrijven. Het kind kijkt naar het papier, de arm strekt en de hand gaat open. Om toch te kunnen schrijven zal het kind de pen gaan vastklemmen. Het kind gaat dus compenseren. Dit kost veel energie die nu niet aan iets anders besteedt kan worden, zoals de concentratie. Hierdoor kunnen de leerprestaties lager uitvallen vanwege concentratieproblemen.

Nog actieve primaire reflexen kunnen leiden tot ernstige ontwikkelingsvertraging, gedragsuitdagingen, leermoeilijkheden, concentratieproblemen, (faal)angst, gevoelens van onbehagen, stress, onzekerheid en/of onveiligheid. Een kind kan gevangen zitten in prikkels, sterk reageren of juist helemaal niet of ongecontroleerd reageren op zintuigelijke informatie.

Reflexen kunnen ook op latere leeftijd door een ongeluk of traumatische ervaring opnieuw actief worden. Mensen ervaren bijvoorbeeld een plotseling gebrek aan concentratie of verminderd functioneren. Na de rijping verdwijnen de primaire reflexen niet uit ons lijf, maar blijven op de achtergrond aanwezig om weer tevoorschijn te komen wanneer we ze nodig hebben om te overleven, als er gevaar dreigt. Wanneer we weer veilig zijn is het de bedoeling dat ze weer naar de achtergrond verdwijnen. Maar soms is de stress zo groot of zo langdurig, dat de reflexen actief blijven.

Het doel van de behandeling is om nog actieve reflexen (alsnog of opnieuw) te helpen integreren, om een stevig fundament te bouwen voor de verdere ontwikkeling van de hogere hersendelen. Dit leidt tot minder stress, een betere sociaal-emotionele ontwikkeling, efficiënter functioneren, een beter leervermogen en een meer optimaal gevoel van algemeen welbevinden.

Ik werk hoofdzakelijk met MNRI® ofwel Masgutova Neurosensomotorische Reflex Integratie. Deze methode is ontwikkelt door Dr. Svetlana Masgutova.
Ik sta geregistreerd als MNRI® behandelaar en volg de opleiding MNRI® Core In Training. Voor meer informatie zie masgutovamethode.nl of masgutovamethod.com

Naast MNRI® werk ik nog met enkele andere behandelmethodes waarbij reflexintegratie centraal staat. Kijk hier voor meer informatie:

MNRI® is geschikt gebleken voor alle leeftijden en uiteenlopende symptomen en klachten. Onder andere bij:

  • Leermoeilijkheden: concentratie, motivatie, moeite met (begrijpend) lezen, handschrift/verkeerde pengreep, rekenen
  • Motorische uitdagingen:  onhandigheid, zwakke spierspanning, moeite met balans en coördinatie
  • Sociaal-emotionele problemen:  onzekerheid, moeite met keuzes maken, (faal)angst, grenzeloosheid
  • Algemeen welbevinden:  overgevoeligheid, reisziekte, tics, orale fixatie, bedplassen, stress
  • Gediagnosticeerde stoornissen:  ADHD, ADD, MCDD, dyslexie, dyscalculie, dysgrafie, autisme, CP, Post Traumatische Stress Syndroom
  • Levenslange reflexen:  houdingsproblemen, lichaamsbesef